30 Apr (Interview) Tribu-te Magazine: “Meer liefde in het haar”

‘Meer liefde in het haar’

‘Schoonheid voor mij is uiterlijke imperfectie waarbij we een stukje van de ziel te zien krijgen. Ik vind het mooi als iemand zichzelf kan zijn: echt en puur.
Voor mij als stylist is het daarom heel belangrijk om mijn klanten te adviseren en soms ook echt te begeleiden om hun identiteit en persoonlijkheid te behouden. Met de komst van Social Media en de hoeveelheid meiden zich op de foto zet, lijken ze allemaal op elkaar! We worden allemaal hetzelfde en toch willen we ook weer anders zijn.
Ik denk dat we twee stromingen in schoonheid gaan zien. Juist die richting van vrouwen die met volle overgave het nette perfecte beeld willen neerzetten en daarnaast een groep die het tegenovergestelde doet. Bijvoorbeeld een Alicia Keys die ervoor kiest om geen make-up meer te gebruiken of dichterbij huis Sophie Hilbrand die niet voor injectables gaat, maar juist voor een natuurlijke zelf. Tv-programma’s spelen daar nu ook op in zoals Curvy Models , het perfecte beeld dat wij hebben bij modellen die maat 34 tot 36 moeten hebben, wordt daar teniet gedaan. Wat ik een mooie tendens vind, is dat de merken op zoek zijn naar echtheid. Neem de dames die gracieus ouder willen worden. Een rimpeltje mag weer zichtbaar zijn. Met een goed verzorging is dat prima!

Voor onze branche verandert natuurlijk het een en het ander. Klanten gaan steeds meer op zoek naar datgene dat bij hen past. Ik geloof echt in specialisme binnen onze branche en dat zien we ook veel meer dan vroeger. Op Social Media zie je stylisten die niet meer gaan voor alles, maar zich juist specialiseren in een specifieke kleurtechniek of kleur of een andere service. Voor klanten is dat fijn omdat er al zoveel aangeboden wordt. Bij mij ligt dat op kleur en styling. Ik hou van natuurlijke vrouwelijkheid in mijn werk. Ik vind het heel belangrijk dat mijn klanten zich comfortabel voelen bij de stijl die ze dragen. Om uit te vinden wat een klant nu echt mooi vindt en wat passend is bij die persoon, kom je niet weg met een adviesgesprek van 10 minuten. Neem daar de tijd voor. Adviesgesprekken zijn een belangrijk onderdeel van de look die de persoon draagt. Vergeet niet dat je een lifestyle adviseert en verkoopt. En je kunt niet hetzelfde verhaal aan iedereen kwijt. Soms moet je dan als stylist heel eerlijk zijn naar jezelf en naar de klant. Ik heb wel mensen doorgestuurd naar een andere specialist omdat ik niet achter het idee kon staan. Als je een goed consult kan geven, kun je ook meer liefde geven in het haar. En wanneer je iets maakt waar je niet achterstaat maar doet vanuit een commercieel belang, doet dat altijd afbreuk aan het resultaat!
Het heeft te maken met keuzes. Ik doe bijvoorbeeld niet aan haarverlenging in de salon. Wel voor mijn shoots en shows omdat ik dan een irrealistisch beeld neerzet en dat kan ik onderbouwen. Maar niet in de salon. Ik ga dat ook niet doen omdat een klant dat wil. Dan stuur ik die liever door naar een specialist. Ik wil puur haar maken en een stijl creëren zodat iemand dat ook thuis kan realiseren.

(tekst: Danielle Sant van Tribu-te.nl Magazine)

 

IMG_0200 IMG_0199

IMG_0201

Geen reactie's

Geef een reactie